FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/12/2014

Registrering av äktenskapsförord

Hej! Jag och min sambo har skrivit ett avtal att allt mitt skall tillfalla mig om jag dör och allt som tillhör min sambo skall tillfalla honom om han dör. Om vi gifter oss, gäller fortfarande det avtalet då eller måste vi skriva äktenskapsförord då?

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

När ni gifter er måste ni upprätta ett nytt avtal, äktenskapsförordet. För att täta ska bli giltigt ska detta registreras hos skatteverket. Skatteverket för sedan in uppgiften om det registrerade äktenskapsförordet i äktenskapsregistret.

Isabella WidjestrandRådgivare