FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/07/2016

Registerutdrag för arbetande med barn med funktionshinder (442.9)

Hej

Jag undrar vilka domar som syns i registerutdraget 442.9 (LSD)? Har sökt över hela nätet men hittar inget svar på frågan. Tacksam för svar!

Mvh Johan

Lawline svarar

Hej,

de domar som syns i registerutdraget 442.9, d.v.s. det utdraget som oftast krävs när man blivit erbjuden ett jobb, uppdrag eller en praktik där det ingår att utföra vissa insatser åt barn med funktionshinder, är grova våldsbrott och sexualbrott.

Dessa är mord, dråp, grov misshandel, grovt rån, alla sexualbrott, barnpornografibrott och människorov.

Om en påföljd även avser annat brott i samma dom, så visas även det brottet. D.v.s. om du döms för exempelvis grov misshandel och snatteri så syns både brotten i detta utdrag.

MVH

Zinar BudakRådgivare