FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/10/2017

Rätt att bo kvar i partners hus efter dennes död?

Hur länge får jag bo kvar i min döda mans hus? Gifta men äktenskapsförord och jag äger inte något av fastigheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I och med att mannen avlider uppkommer ett dödsbo som har att ta hand om den dödes tillgångar och se till att bouppteckning sker. Dödsbodelägarna bestämmer sedan hur och när arvskifte ska genomföras. Det är dödsboet som avgör hur länge du får bo kvar i huset.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist? Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare