FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/03/2019

Preskriptionstid av brott utfört av minderårig

Hej bästa ni!

Jag gick på pissprov hos Mini-Maria Ungdom Stockholm för Cannabis när jag var 13 år och slutade när jag var 14 år. Är 18 år nu och vill jobba som soldat. Finns detta någonstans i mitt register?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När man blir dömd för ett brott hamnar det i belastningsregistret. Dessa register sparas inte för all framtid utan preskriberas efter en viss tid. Dessa preskriptionsregler kallas för gallringsbestämmelser. Huvudregeln är att brottets påföljd avgör hur länge belastningen finns registrerad innan den tas bort.

Brott som utförts av en person under 18 år
Som huvudregel är gallringstiderna mellan tre till fem år. Dock eftersom du inte var straffmyndig (under 15 år) när gärningen utfördes är det mycket som talar att du enbart fick en straffvarning. En sådan preskriberas tre år efter beslutet.

Mitt råd till dig
Jag skulle rekommendera dig att kika in på polisens hemsida för att läsa lite kort om gallringstider, länk hittar du här.

Med största sannolikheten ser jag inga som helst problem att du redan nu kan ansöka om att gå med i militären!
Lycka till med din karriär!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare