FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/03/2021

Påverkas bodelningen om jag flyttar ut tidigare?

Hej!

Jag och min man äger vårt hus tillsammans (köpte huset tillsammans).

Nu ska jag ta en hyresrätt ett tag medans min man ska bo kvar i huset. Har jag ändå rätt till halva huset vid en eventuellt bodelning och försäljning? Vad händer om jag byter adress innan försäljning och bodelning? Påverkar det något?

Vi är gifta sedan 2017 och köpte huset 2019.

Vi har inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning ingår all egendom som är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att om huset inte är enskild egendom genom t.ex. äktenskapsförord eller tidigare gåvobrev ska huset ingå vid en bodelning.

Likadelning
Utgångspunkten är att makarnas egendom delas lika (11 kap. 3 § ÄktB). Det finns en undantagsregel som innebär att om giftermålet har varat kortare än fem år ingår 20% av giftorättsgodset per år i likadelningen (12 kap 1 § ÄktB).

Rätt att överta egendom
Den som har störst behov av den gemensamma bostaden har rätt att ta över bostaden (11 kap. 8 § ÄktB). Det innebär inte att en make får bostaden och den andra blir utan kompensation utan den som tar över bostaden måste ersätta den andra maken ekonomiskt för att överta hela bostaden.

Sammanfattning
I ditt fall innebär detta då ni har varit gifta i ca fyra år ska ni dela lika på ca 80% av giftorättsgodset. Resterande ca 20% behåller varje make för sig. Om du flyttar från bostaden kan det påverka vem som anses ha störst behov av huset men det enda som påverkar fördelningen av huset ekonomiskt är vem som är ägare och vem som har köpt huset. Om ni äger huset till lika stor del och har betalat lika mycket spelar det ingen roll om du flyttar eller byter adress utifrån ett ekonomiskt perspektiv, eftersom det inte påverkar ägandet.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare