FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/11/2020

Påverkar belastningsregister möjligheten att arbta som jurist/advokat?

Hej!

Jag blev dömd i tingsrätt för ringa narkotika brott när jag var 17 år. Och 2019 blev jag misstänkt för skadegörelse på en en fabrik (En person som använt målar färg och skrivit sitt namn på en dörr) och även misstänkt för penningtvätt då jag tagit ut pengar åt en kompis som jag trodde skulle köpa en bil.

Nu är min fråga har jag något möjlighet att kunna arbeta och utbilda mig som advokat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du bland annat har en anmärkning i belastningsregistret och undrar om detta påverkar dina möjligheter att utbilda/arbeta som jurist och advokat.

Vad gäller juristutbildningen görs ingen kontroll av brottsregistret vid ansökan. Att utbilda sig till jurist trots att man har en prick i registret är alltså inga problem.

Att arbeta som jurist är även det möjligt då yrket inte innebär en skyddad titel. Dock kan en evenutell anställning kräva att utdrag ur belastningsregistret görs beroende på arbetsplats och arbetsgivare. På så sätt kan det därmed vara ett problem, men det är då upp till arbetsgivaren man sökt sig till att göra en individuell prövning av den sökandes lämplighet för anställningen.

Gällande advokatyrket är bedömningsgrunderna lite strängare. Advokat är en skyddad titel, vilket innebbär att endast ledamöter av Advokatsamfundet får titulera sig advokat. Vill man bli advokat krävs efter att man avklarat juristutbildningen att man tar en advokatexamen, en utbbildning som avslutas med muntlig eximination. Förutom de formella kraven måste personen även ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig. Häri nämns inte något om brottsregister, men en individuell lämplighetsbedömning kommer att göras varvid en eventuell brottslig bakgrund kan spela roll.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare