FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/02/2018

Pantsättning av gemensamt ägt hus samt ansvar för makes skulder

Hej,

min man vill ta ett stort lån för att köpa en dyr båt. Jag är inte intresserad av att ta lån eller köpa båt.

Vad kan jag göra för att skydda mig och barnen?

Han vill att jag skall skriva på för att sätta vårt hus i pant, men det vill jag inte göra.

Det kan hända att han kommer att ta lån själv ändå.

Jag vill inte riskera att bli ansvarig för ev lån han tar utan mitt medgivande.

Antar att eftersom vi är gifta så blir även jag medansvarig för hans skulder...? Eller?

Behövs det äktenskapsförord eller är det något annat jag bör göra för att undvika problem i framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att vara tydlig delar jag upp dina frågor i rubriker. Jag tolkar det som att du delvis undrar vad som gäller kring pantsättning av ert hus, ditt ansvar för din mans skulder samt funderingar på vad du kan göra för att undvika din mans skulder.

1. Pantsättning av huset

Om ditt medgivande krävs eller inte beror på om ni båda är lagfaren ägare eller inte. Om ni båda är lagfaren ägare innebär det att endast ni tillsammans kan pantsätta huset; han kan alltså inte göra detta ensam (6 kap. 2 § Jordabalken). Skulle han ha ensam lagfart till huset och ni är gifta krävs inte ditt medgivande för en pantsättning, däremot krävs ditt medgivande för att inteckna huset (7 kap. 5 § Äktenskapsbalken).

2. Ansvar för din makes skulder

Huvudregeln är att varje make svarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Bara för att ni är gifta betyder det med andra ord inte att du har ansvar för hans skulder. Däremot finns det särskilda regler som gäller när man är gift och bor tillsammans med någon som råkar ut för en utmätning. Om din man blir utsatt för en utmätning är det nämligen så att kronofogden får anta att egendom som du och din man har i ert hus tillhör din man. Är du orolig för att din man kommer råka ut för en utmätning är det med andra ord bra att du kan bevisa att viss egendom tillhör dig och inte din man. Om ni tillsammans äger något måste du kunna göra det sannolikt att ni äger saken tillsammans (4 kap. 19 § första stycket Utsökningsbalken).

För att kunna bevisa att egendom tillhör dig skulle du och din make kunna bodela. En bodelning görs genom att ni först skickar en skriftlig anmälan till Skatteverket (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken). En bodelning innebär att ni delar lika på den egendom som ni har. Genom ett äktenskapsförord kan ni bestämma att viss egendom inte ska delas lika, utan att egendomen ska tillhöra antingen dig eller din make. När bodelning har gjorts, skickas bodelningshandlingen in till tingsrätten. I och med detta framgår det vem av er som äger vilken egendom, och därmed kan du se till att kronofogden inte tar din egendom för att betala för din makes skulder.

Hoppas detta gav svar på dina frågor,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare