FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/08/2013

Påföljd vid innehav av 0,86 gram kokain.

Hej! Jag blev tagen med 0,86 g kokain samt lämnade positivt urinprov. Jag erkände på plats. Har nu blivit kallad till rättegång för ringa narkotikabrott. Jag blev inte tilldelad någon advokat eftersom jag erkänt men undrar om det är lönt att anlita en? Jag är ostraffad sen innan. Är väldigt orolig för fängelse.

Lawline svarar

Hej,

Staten betalar inte för försvarare när man förlorar ett mål i en rättegång. Fängelse ingår i straffskalan både för ringa narkotika brott (från böter upp till sex månader) och för brottet av normalgraden. Enligt rättsfallet NJA 2008 s 653 anses,86 gram  vara brott av normalgraden för vilket fängelsestraff ingår i hela straffskalan. Rättsfallet hittar du här: https://lagen.nu/dom/nja/2008s653

Notera dock påföljdsbedömningen som högsta domstolen gjorde, längst ner, där man slår fast att vid sådan ringa mängd (mellan ,6 och 1 gram), för personligt bruk, för en tidigare ostraffad person och då det saknas anledning att tro att personen kommer att upprepa brottet, bör straffet ligga i närheten av minimum för fängelsestraff; vilket är 14 dagar. Med ledning av rättsfallet, som togs upp av HD, är det mest sannolikt att du under samma omständigheter också döms till villkorlig dom.

Thomas HefnerRådgivare