Övertagande av bostad enligt sambolagen (2003:376)

Hej Jag och min sambo har varit tillsammans i 20 år och för 16 år sedan köpte han sina föräldrars hus. Det skrevs också ett papper om att jag har ingen rätt till huset. Men för 13 år sedan fick vi vårat första barn och sedan tre till. Jag har ett barn på 24 sedan tidigare. Min fråga är!! Nu efter att vi bott i huset i 16 år, renoverat, fixat & trixat har jag INGEN rätt i huset?? om vi skulle gå isär etc.? Jag betalar mat och kläder och han betalar räkningarna. Känns lite sådär nu när jag tänker på det att jag varit delaktig men har ingen rätt?? Hoppas ni kan maila mig ett svar! Tack på förhand //Madeléne

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambors gemensamma bostad ska som utgångspunkt utgöra deras samboegendom. Samboegendom ska i princip delas lika mellan samborna vid en bodelning. Den utav samborna som bäst behöver bostaden har då rätt att få den egendomen, 16 § andra stycket sambolagen. Att en utav samborna har bättre behov kan t.ex. bero på att den sambon får ensam vårdnad om barnen. Dock är det så att det krävs att det är skäligt med hänsyn till övriga omständigheter att en sambo övertar en bostad som tillhör den andra sambon. Här ska en helhetsbedömning göras, men t.ex. kan det tala emot ett övertagande om bostaden har varit sambons föräldrahem. Finns det inga behovsskäl eller om ett övertagande kan anses som oskäligt så tillfaller egendomen den sambo som varit ägare till densamma.

Jag uppfattar det som att din sambo har köpt huset av sina föräldrar, och inte har fått det i gåva (om han har fått det i gåva skulle nämligen svaret kunna bli ett annat). Sambor eller blivande sambor får avtala om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen, 9 § sambolagen (jfr äktenskapsförord). Detta avtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna. Även om ett avtal har upprättats så kan det vid bodelning jämkas eller helt lämnas utan avseende om avtalet är att anse som oskäligt.

Finns det inget avtal som ni båda har undertecknat ska bostaden ingå vid en bodelning, men för att du ska få överta bostaden från din sambo så krävs att du är i bäst behov av bostaden samt att övertagandet inte kan anses som oskäligt.

Med vänliga hälsningar,

Anna BerglundRådgivare