Överskridet visum i belastningsregistret?

Om en utlands student har bott här i Sverige i två år och åkte tillbaka till sitt land men när han åkte från Arlanda flygplats då stoppades han av polisen för att han stannade i Sverige lite längre än han hade visum ( over stay ), tillslut fick han åka till sitt land, det var fyra år sedan. Nu bor han i sitt land och ska åka till ett annat land för studie men det landet vill ha belastningsregister från Sverige. Min fråga är : Har han hamnat i brottsregistret hos polisen för sinn olovligt vistelsen i Sverige ? Han blev inte dömd för den olovligt vistelsen.

Blir mycket tacksam för svaret, Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När man stannar i Sverige utan att ha tillstånd eller om exempelvis ens visum gått ut kan man göra sig skyldig till brott enligt utlänningslagen 20 kap 1 § 1 st. Döms man för ett sådant brott hamnar man också i Polisens belastningsregister, lag om belastningsregister 3 §.

I det fall som du beskriver dömdes uppenbarligen inte studenten för något brott. Antagligen rörde det sig då om ett sådant fall som beskrivs i utlänningslagen 20 kap 1 § 2 st, om brottet inte är allvarligt utan av ringa karaktär behöver inte åtal väckas. Han har därmed inte hamnat i Polisens belastningsregister.

För att beställa ett utdrag ur registret behöver studenten själv vända sig till Polismyndigheten. Detta görs enklast via deras hemsida (se länk).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare