Överlåtelse av bostadsrätt till sambo

Hej,

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för ett halvår sedan. Vi står båda på lånet (50/50) men bara min sambo står på köpekontraktet av lägenheten. Vi har funderat på hur vi ska gå till väga för att ändra detta då vi båda borde stå som ägare av lägenheten. Dock ska vi gifta oss nu om ett par månader och jag undrar nu om det finns någon mening med att skriva in mig i köpekontraktet? Som gifta äger vi väl ändå allting tillsammans?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Angående din första fråga är väl det lättaste att ni upprättar ett gåvobrev där din sambo ger 50 % av bostadsrätten till dig. Ett gåvobrev skall upprättas enligt kraven i 6 kap. 4 § Bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614#K6), vilket i princip innebär att det måste framgå att det rör sig om en gåva, att 50 % av bostadsrätten överlåts samt vilken lägenhet det avser. Vidare måste både du och din sambo skriva under gåvobrevet. Det finns gåvobrevsmallar att hitta gratis på Internet.

Vad gäller din andra fråga, är det trots att ni gifter er en bra idé att se till att du äger 50 % av bostadsrätten eftersom det inte riktigt är så att man äger allting tillsammans. Visserligen skall all egendom som inte är enskild egendom (vilket den kan bli genom att man skriver äktenskapsförord, genom att någon man har ärvt eller fått något från har uppställt det som krav eller på vissa andra sätt, se 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230) delas vid en eventuell senare bodelning. En bodelning kan ju bli aktuell om man skiljer sig, om den ena dör eller om man kommer överens om det under äktenskapet. Hur fördelningen blir vid det tillfället kan man dock naturligtvis inte förutse nu, och det är inte säkert att du skulle få överta 50 % av bostadsrätten! För att du skall vara säker på att få äga en andel i den är det alltså viktigt att ni ser till att din sambo överlåter 50 % av den på dig.

Kort sammanfattat bör ni alltså upprätta ett gåvobrev där din sambo överlåter 50 % av bostadsrätten på dig!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare