Övergår samboavtal automatiskt till äktenskapsförord vid giftermål?

Jag och min sambo har ett samboavtal idag; vi planerar att gifta oss till sommaren. Vad händer då? Kommer vårt samboavtal automatiskt övergå till att bli äktenskapsförord då eller måste vi skriva ett nytt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skillnaden mellan samboavtal och äktenskapsförord är att ett äktenskapsförord måste registreras hos Skatteverket för att vara giltigt. Ert samboavtal övergår alltså inte automatiskt till att bli äktenskapsförord när ni gifter er.

Jag rekommenderar att ni skriver ett nytt avtal (äktenskapsförord) som ni skickar in till Skatteverket. Om ni behöver hjälp att formulera äktenskapsförordet föreslår jag att ni tar hjälp av en mall, alternativt kontaktar en jurist, förslagsvis Familjens Jurist.

Vänligen,

Fredrik WigghRådgivare