Om min man skulle avlida, kommer hans barn kunna få en del av mitt arv från min mor?

Jag och min man är gifta. Han har två döttrar sedan tidigare. Vi har inga gemensamma barn.

Min mor gick bort för ett år sedan och jag fick då ut ett större arv.

Vad sker om min man dör (barnens far)? Behöver jag då ge halva mitt arv till hans döttrar eftersom vi är gifta?

Förstår att de ska få ut sin arvslott men vill helst inte att mina ärvda pengar ska gå till hans barn.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill undvika att din mans barn skall få halva ditt arv som du har fått från din mor. I mitt svar till dig kommer jag delvis beskriva vad som kommer att hända om din man skulle dö. Slutligen kommer jag också ge dig råd över hur du kan säkra dina pengar och sammanfatta mitt svar.

De lagarna som vi kommer att behöva titta på för att finna svaret på din fråga är ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad som kommer att ske när din man avlider

När din man avlider så kommer hans barn att få dela på hans egendom (2 kap. 1 § ÄB). De kommer däremot inte få något ifrån dig endast för att du är gift med deras far.

Däremot så kommer en bodelning att behöva genomföras för att få ut vad som är din mans egendom (23 kap. 1 § stycke 2 ÄB och 9 kap. 1 § ÄktB).

Vid en bodelning så skall din och din mans giftorättsgods delas lika på (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att alla tillgångar som inte har ett avtal om att den skall tillhöra någon av er (enskild egendom), skall delas upp vid en eventuell bodelning. För att få lov att inte ta med något i en bodelning måste man alltså ha ett avtal som exempelvis äktenskapsförord eller ett förbehåll i ett testamente. Så har din mor exempelvis skrivit i ett testamente att de pengarna som du ärvt är din enskilda egendom, så kommer inte pengarna att ingå vid bodelningen och din mans barn kommer inte få en rätt till dem.

Är det dock så att det inte finns något avtal som säger att pengarna inte skall tas med i en bodelning, så kommer hälften att tillfalla din man, och därför fördelas mellan din mans barn i arv.

Undantag

Det finns däremot ett undantag från denna huvudprincip. Ifall det är så att din man avlider före dig, så får du lov att begära att behålla din del av giftorättsgodset (12 kap. 2 § ÄktB). Detta alternativ är bäst för dig om det är så att du har mer tillgångar än din man. Ni kommer alltså inte behöva dela upp er egendom utan du kommer behålla din del och din mans del kommer gå till hans barn.

Råd

Jag rekommenderar er trots allt att skriva ett äktenskapsförord på att ditt arv från din mor är din enskilda egendom. På detta sätt kommer inte pengarna att kunna delas upp vid en eventuell bodelning, och därav kommer inte heller pengarna att kunna tillfalla till din mans barn om han skulle gå bort.

Slutsats

Ifall din man avlider först så kommer ni som utgångspunkt behöva genomföra en bodelning. Genom denna bodelning kommer alla era tillgångar att delas på hälften, där din mans del kommer att tillfalla hans barn. För att undvika denna situation kan du antingen begära att det inte skall ske en bodelning, vilket dock endast gynnar dig om du har mer tillgångar än din man. Eller så kan du skriva ett äktenskapsförord på att pengarna från din mor är din enskilda egendom, vilket kommer att göra att du inte behöver ta med dem vid en eventuell bodelning.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar så får du inte tveka på att höra av dig till oss på Lawline igen.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare