FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/06/2020

Om ens make står som enskild ägare på fastighet?

Min make köpte ett radhus innan vi gifte oss och står som ensam ägare. Vad bör vi göra, vi har inga gemensamma barn men vi har båda särkullebarn

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det inte spelar någon roll vem som står som lagfaren ägare till fastigheten, all egendom som ni makar äger, gemensamt eller individuellt blir giftorättsgods (bådas egendom) eftersom ni är gifta, 7:1 ÄktB Du nämner inte att ni har skrivit något avtal om att radhuset är enskild egendom. Egendom kan göras till enskild egendom genom äktenskapsförord som ni båda skrivit på eller genom att de pengar din make köpte huset för, har han fått genom gåva eller arv där gåvogivaren/ eller den avlidne uttryckligen skrev att pengarna ska vara din makes enskilda egendom.

Så vad ni ska göra beror på vad ni vill få för utfall, gör ni inget nu så kommer din makes radhus att räknas som er gemensamma egendom, och då kommer alla särkullbarn få ta lika del av dess värde. Skriver ni äktenskapsförord om att radhuset ska bli enskild egendom kommer egendomen inte att ingå vid bodelningen vid skilsmässa eller vid en makens bortgång, och därmed inte tillfalla dina barn utan endast hans.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jessica SarhedeRådgivare