Narkotikabrott som begås utomlands

Hej Lawline! Jag undrar vad konsekvenserna kan bli efter att ha köpt och eventuellt tagit en mindre dos kokain i Ungern? Jag var väldigt alkoholpåverkad och minns endast vissa tillfällen av kvällen. Jag vet att jag köpte någonting som liknade kokain, men jag minns inte att jag brukade det. Senare under kvällen blev jag och mina vänner rånade i lägenheten vi hyrt och det var vid brottsplatsundersökningen som polisen upptäckte den då tomma plastpåsen där kokainet var tidigare. Jag har ett helt rent brottsregister och inga tidigare möten med några narkotikaklassade preparat som helst. Min fråga blir då återigen vad detta kan innebära för mig om urinprovet jag lämnade i Ungern är positivt?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svensk eller ungersk lagstiftning?

Utifrån ditt sätt att skriva utgår jag från att du är svensk medborgare eller åtminstone utlänning med hemvist i Sverige. Brott som begåtts utomlands döms då efter svensk lag och vid svensk domstol, 2 kap. 2 § 1 brottsbalken (1962:700). Brott är en gärning som är beskriven i brottsbalken eller i annan speciallag, exempelvis narkotikastrafflagen (1968:64), 1 kap. 1 § brottsbalken.

Har brott begåtts?

Kokain är i lagens mening att se som narkotika, 8 § narkotikastrafflagen. Den som olovligen brukar narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år, 1 § första stycket 6 narkotikastrafflagen. Är brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter att anse som ringa, är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader, 2 § narkotikastrafflagen.

Avslutning

Du har, enligt din beskrivning, olovligen och uppsåtligen (medvetet val) brukat narkotika. Mycket talar för att brottet har varit ringa (av mindre allvarlig karaktär), exempelvis att endast en mindre mängd har anskaffats och brukats. Att du var alkoholpåverkad vid anskaffandet eller vid brukande tillmäts ingen betydelse eftersom det är anses som självförvållat rus (frivillig konsumtion), 1 kap. 2 § andra stycket brottsbalken. Att du har ett rent brottsregister behöver inte ha någon betydelse, jfr 29 kap. 4 § brottsbalken. Det är snarare så att tidigare brottsligt beteende kan föranleda ett hårdare straff, men normalt behöver ett rent straffregister inte innebära att en mildare bedömning görs. Rånet verkar inte påverka bedömningen i något avseende.

Om det prövas i svensk domstol, talar mycket för att du kan dömdas till böter. Notera att maxstraffet är sex månaders fängelse.

Nedan hittar du lagarna som jag har hänvisat till i mitt svar.

Brottsbalken. Narkotikastrafflag.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare