FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2021

När syns en lagöverträdelse i belastningsregistret?

Hej jag satt med vänner igår och rökte cannabis vilket ledde till polison och fick dagsböter. Har bokat in ett tid i tingsrätten vilket jag måste inte vara med och undrar när detta registreras och syns på belastningsregister. Efter tingsrätten eller nu på engång? Jag har erkännt brottet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så undrar du om din lagöverträdelse kommer synas på belastningsregistret innan du blivit dömd för brottet.

Ett belastningsregister ska innehålla uppgifter om den som blivit meddelad en dom som i regel innebär en påföljd eller ett beslut. En rättegång måste alltså ägt rum för att lagöverträdelsen ska synas i en gärningspersons belastningsregister (3 § Lag om belastningsregister).

För dig innebär det att du inte kommer få lagöverträdelsen inskriven i ditt belastningsregister fören tingsrättsdomen dömt dig skyldig till brottet och detta gäller oavsett om du erkänt brottet vid förhör eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca NilssonRådgivare