Måste man dela på lån, hus och bil vid skilsmässa?

Hej!

Vi planerar att köpa ett hus. Jag arbetar hela tiden, men min man arbetar inte i flera år och jag tror inte att ska arbeta i framtiden. Vi är lite över 60 år.

Vid ev skilmassa hur måste vi dela lånet, huset, ev bilen?

Tack för svaret!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (förkortas ÄktB). Jag kommer först kort redogöra vad som gäller vid en skilsmässa, och därefter specifikt kommentera de saker du nämner, dvs. lånet, huset och bilen.

Utgångspunkten för ett äktenskap är att var make svarar för sina egna skulder och råder över sin egendom (1 kap. 3 § ÄktB). Om man är gift och väljer att skilja sig så ska dock en bodelning ske, bodelningen är alltså inte frivillig (9 kap. 1 § ÄktB). Vid bodelningen fördelas egendomen lika mellan er som makar. Det som delas och m.a.o. det som ska ingå i bodelningen är det s.k. giftorättsgodset (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Vid bodelning får också vardera make avräkna sina skulder från giftorättsgodset (11 kap. 2 § ÄktB). Det eventuella överskott som blir kvar efter avräkningen av skulder är den egendom som först läggs samman och sedan delas lika mellan er makar (11 kap. 3 § ÄktB).

Lånet

Lånet på huset kommer alltså enligt reglerna jag beskrivit ovan att avräknas mot giftorättsgodset. Står du som ensam låntagare kommer lånet avräknas mot ditt giftorättsgods.

Huset

Utifrån den information du skrivit med i frågan kommer huset ingå i bodelningen som giftorättsgods, det innebär som ovan beskrivet att ni makar får dela på huset efter avdrag för skulder har gjorts.

Bilen

För bilen gäller samma som för huset.

Det är möjligt att skriva ett äktenskapsförord

Du och din man kan även trots att ni redan är gifta upprätta ett äktenskapsförord där ni reglerar era egendomsförhållanden. I äktenskapsförordet kan ni göra egendom som annars vore giftorättsgods till enskild egendom och på så sätt inte vara tvungna att dela på den egendomen vid en skilsmässa (7 kap. 3 § ÄktB). Ni kan med andra ord använda er av ett äktenskapsförord för att inte behöva dela på sådant ni inte vill dela på.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare