FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2017

Måste make avsäga sig arvslott för att den andre maken ska kunna ge bort fast egendom?

Hej Mina föräldrar vill ge bort sin fastighet till mig och jag är enda barnet. Min pappa står som ensam ägare till fastigheten. Måste det stå i gåvobrevet att min mamma avsäger sig sin arvslott? mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Din mamma behöver inte avsäga sig sin arvslott. Är fastigheten din när din pappa avlider kan din mamma inte göra anspråk på fastigheten.

Har din pappa inte gjort fastigheten till enskild egendom med ett äktenskapsförord så behöver han samtycke från din mamma för att ge dig fastigheten. Men är den enskild egendom genom äktenskapsförord kan han ge dig den utan samtycke. Detta kan du läsa i 7 kap 5 § Äktenskapsbalken.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare