FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/08/2019

Måste jag deklarera en gåva av kontanter?

Hej,

Mina föräldrar har gett mig 5000 eur i present i kontanter. Behöver jag deklarera detta hos Skatteverket eller informera annan myndighet om detta? Behöver jag någon dokument för att sätta in pengar på min bankkonto?

Hälsningar,

Elena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Deklarera?

Det snabba svaret på din fråga är att du inte måste deklarera det eftersom det inte längre finns en gåvoskatt i Sverige (se inkomstskattelagen 8 kap. 2 §).

Kontantinsättning?

När det gäller insättning av stora summor av utländsk valuta, så måste du troligen kontakta din bank och fråga vilka regler de har.

Mitt råd är att du ser till att ha ett gåvobrev som tydliggör var pengarna kommer ifrån! Om du inte redan har det så borde du be dina föräldrar att skriva ett. Ni kan även få hjälp att göra det här.

Detta är bara för er egen säkerhet och så att banken vet var pengarna kommer ifrån – stora summor (särskilt kontanter), tenderar att uppmärksammas av banken.

Förskott på arv?

Den andra fördelen med ett gåvobrev är att dina föräldrar kan skriva att de inte vill att gåvan ska ses som ett förskott på ditt arv. Om de inte gör det, så kommer du att få en mindre del av arvet när det väl är dags, motsvarande de 5 000€ (se ärvdabalken 6 kap. 1 §).

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Skicka gärna in fler frågor om det skulle vara något annat som du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare