FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/11/2017

Maken betalade min skuld till Kronofogden - lån eller gåva?

Hej,

Om min make betalar av en skuld till kronofogdemyndigheten åt mig från sitt bankkonto direkt in på KF myndighetens bankgirokonto under äktenskapet, är det en gåva eller ett lån? Vi har aldrig pratat om något lån och inte någon gåva, vi har ett äktenskapsförord som säger att allting som vi ägde innan och all avkastning inte är giftorätt, men inbetalning gjordes av min make under äktenskapet och nu påstår han att det var ett lån. Det finns inget skriftligt eller muntligt avtal mellan oss ang den summan han betalade av till KF myndigheten. Han vill nu genom bodelningen ha tillbaka dessa pengar av mig, jag har vittnen på att han betalade av detta för att vi skulle kunna ta ett bolån tillsammans för att köpa bostad, han backade dock ur detta och jag står nu på gatan och han vill skilja sig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer tyvärr inte utifrån de uppgifter du lämnat kunna ta ställning till om betalningen av din skuld till kronofogden ska ses som ett lån eller en gåva. Det avgörande är nämligen vad ni egentligen kommit överens om, vilket är svårt för en utomstående att bedöma då ni varken har något skriftligt eller uttalat avtal.

Inom juridiken används något som kallas för "bevisbörderegler" för att kunna lösa sådana här tvister. Det innebär att det är upp till personen som har "bevisbördan" att bevisa att sitt påstående är sant.

När det gäller er situation - det vill säga huruvida ett överfört belopp ska anses utgöra ett lån eller en gåva - är det den som hävdar att överföringen var en gåva som har bevisbördan för sitt påstående. Detta innebär att om er tvist tas till domstol kommer det vara du som ska bevisa att betalningen av skulderna var en gåva.

Jag rekommenderar att du i första hand försöker komma överens med din make för att undvika en kostsam tvist i domstol. Om detta inte är möjligt kan du försöka väcka talan mot honom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare