Lånet har tagits tillsammans men bara den ene av oss står på skuldebrevet, vem ska betala skulden?

Om det upprättats ett skuldebrev på lån som tagits tillsammans och lånen står på gäldenären och man skiljs (äktenskapsförord finns). Om svaranden inte betalar skulden som står nämnt i skuldebrevet har denne då gjort sig skyldig till avtalsbrott? Har han skyldighet att betala skulden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de fall man i talar om betalningsskyldighet så betecknas den som är skyldig att betala pengar till någon gäldenär och den som har rätt att kräva pengar för borgenär. Jag har i det följande utgått från att ni i äktenskapsförordet avtalat om att denna skuld inte ska ingå i bodelning.

Huvudregeln i de fall flera personer tillsammans ålagt sig att betala en summa pengar genom exempelvis avtal, är att betalningsansvaret är solidariskt. Detta innebär att var och en av gäldenärerna har skyldighet att betala hela den avtalade summan till borgenären (2 § 1 st. skuldebrevslagen och 10 kap. 11 § handelsbalken). Detta gäller oavsett hur gäldenärerna mellan sig kommit överens om fördelningen av betalningsansvaret. Borgenären kan alltså välja att vända sig till vem som helst av gäldenärerna och begära hela sin fordran. Men har borgenären väl fått betalt av någon av gäldenärerna så kan denne inte vända sig till en annan gäldenär och kräva ut samma summa en gång till, utan när borgenären väl fått den avtalade summan så kan inte borgenären kräva mer.

Det är möjligt för parterna att avtala bort det solidariska ansvaret och istället komma överens om att så kallad delad ansvarighet skall gälla. Denna överenskommelse måste ske i förhållande till borgenären vid avtalets ingående för att vara gällande. Det är inte tillräckligt att gäldenärerna inbördes har kommit överens om en fördelning av ansvaret.

Det som framgår av skuldebrevet är sålunda att stor betydelse. Står ni båda på lånet ansvarar ni solidariskt, förutsatt att ni inte avtalat om delad ansvarighet tillsammans med borgenären. Står enbart den ena gäldenären på lånet, får denne svårt att bevisa att båda ska svara solidariskt för skulden. Denne ska i sådana fall betala skulden. I annat fall begås avtalsbrott.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare