Köpa ut makes andel av bostadsrätt under äktenskap

Ägde bostadsrätt när jag gifte mig. Min man har fyra barn.Lägenheten har ökat från 100000 till en miljon. Jag vill köpa ut min make under bestående äktenskap för att slippa ett troligtvis slitsamt arvskifte och kanske tvingas flytta. Behöver vi bodela? Betala skatt etc. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Köpeavtal samt äktenskapsförord är tillräckligt

Bodelning är ett alternativ men inget som ni behöver göra. Det är fullt tillräckligt om ni använder er av ett köpeavtal varvid det framgår att du köper ut din makes andel. Vidare bör ni sedan upprätta ett äktenskapsförord som stadgar att bostadsrätten är din enskilda egendom, vilket gör att den inte kommer att ingå vid en eventuell bodelning vid ett arvskifte.

Din man kommer att behöva betala skatt vid försäljningen, då han kommer att göra en vinst på ungefär 450 000tkr (beroende på omkostnader etc.).

Hjälp av vår juristbyrå?

Önskar du hjälp med att upprätta ett köpavtal och äktenskapsförord rekommenderar jag dig att ta hjälp av vår juristbyrå. Kontakta mig på johan.hakansson@lawline.se så hjälper jag dig att få kontakt med dem.

Allt gott och stort lycka till fortsättningsvis,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare