Köpa ut innan skiljsmässa - påverkar det bodelning?

Hej

Min man vill köpa en bostadsrätt medan vi ännu är gifta och har betänketid på skilsmässa. Är det juridiskt möjligt att jag köper ut honom medan vi ännu är gifta så han har pengar till insatsen? Vårt hus skulle få bli enskild egendom För mig då, och hans nyinförskaffade bostadsrätt Likaså För honom . Riskerar jag något genom detta vid senare bodelning? Tex att han är belånad till Max och har mindre tillgångar vid bodelningen? Jag har mycket mer besparingar medan hans då går åt till bostadsrätten som blir enskild egendom...?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Du kan inte köpa ut honom i den mening man normalt pratar om i bodelning men du kan ge honom pengarna som en gåva - så länge detta inte påverkar din möjlighet att betala dina egna skulder (ÄktB 8:3). För att göra huset respektive bostadsrätten till enskild egendom måste ni skriva ett äktenskapsförord (ÄktB 7:2 1st 1p). Problemet med detta tillvägagångssätt är dock precis som du säger, det påverkar en senare bodelning.

En bodelning går till på så vis att man räknar ut era andelar av "boet", dvs av egendomen som inte är enskild egendom (ÄktB 11:1 j. 10:1). Det första steget är att ni båda får undanta så mycket av era egna tillgångar så att era skulder täcks (ÄktB 11:2 1st). Utgångspunkten är dock att man inte får göra detta för skulder som är kopplade till enskild egendom, dvs att varken du eller din man får undanta tillgångar för att täcka skulderna för huset/bostadsrätten. Det finns dock ett undantag från den utgångspunkten vilket är om din eller din mans enskilda egendom inte kan täcka den skulden, då får man ändå undanta egendom från bodelningen (ÄktB 11:2 2st). Det skulle kunna innebära att din man får behålla mer av era totala tillgångar på grund av lånet.

Dessutom är det precis som du själv sa. Om du ger din man pengar som han sedan omvandlar till enskild egendom i form av en bostadsrätt så kommer dessa pengar inte vara en del av bodelningen. Då går du miste om din rätt till hälften av dessa (ÄktB 11:3).

Jag hoppas detta gjort juridiken klarare för dig. Om inte är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline med fler frågor.

Adam WinqvistRådgivare