FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/10/2018

Köp av hund - avtal med bibehållen avelsrätt. Vad ska man göra när fodervärden vägrar att svara på frågor om hunden?

Hej! Jag har sålt en hund med bibehållen avelsrätt. I kontraktet framgår det att jag som uppfödare är berättigad 2 kullar med minimum 2 avkommor vardera tom. tiken uppnår ålder 5 år. Därefter övergår fulla äganderätten till fodervärden. Fodervärden ponerar att hunden är sjuk, liksom vägrar hen svara på frågor berörande löp. Fodervärden vägrar bifoga några journaler, så jag kan ta del av sjukdomsförloppet och veterinärens uttalande. Har även varit i kontakt med veterinären fråga, och dessa har inga journaler registrerad på hunden i fråga. Kan jag ta detta ärende vidare till kronofogdemyndigheten och rätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att redogöra för vad du bör göra om du vill ta ditt ärende vidare till Kronofogdemyndigheten eller en domstol. Under den sista rubriken hittar du en sammanfattning av mitt svar och tips på vad du kan göra nu.

Vad händer när motparten (fodervärden) i avtalet vägrar att låta dig få tillgång till information om tiken?

För att du ska kunna få rättslig hjälp med ditt ärende krävs det att fodervärden gör något som strider mot ert avtal. Som jag tolkar informationen i din fråga har fodervärden en skyldighet att avla valpar vid två tillfällen och att sedan ge dig minst två valpar per kull innan tiken blir fem år gammal. Om fodervärden inte gör detta förblir du ägare till tiken.

Det som i första hand skulle strida mot ert avtal är att fodervärden helt enkelt inte avlar några valpar eller att fodervärden vägrar att ge dig valparna i framtiden. I så fall kommer ju inte fodervärden att bli ägare till tiken och du får istället rätt att ta tillbaka den. Jag antar att det är du som bestämmer när avel ska ske. Om fodervärden vägrar att avla valpar i enlighet med vad du bestämmer gör sig fodervärden också skyldig till ett avtalsbrott.

Det är däremot inte lika självklart att fodervärdens nuvarande beteende, det vill säga att fodervärden inte svarar på dina frågor eller ger dig tillgång till information om tiken, kan räknas som ett avtalsbrott. Det fodervärden gör nu skulle dock kunna räknas som ett avtalsbrott, om du enligt ert avtal har rätt att få information om tiken. I vilket fall som helst bryter ju fodervärden mot ert avtal om några valpar inte skulle avlas när du bestämmer att avel ska ske, men än så länge är det ganska oklart om fodervärdet gör något otillåtet. Om så är fallet beror på det övriga innehållet i ert avtal. Jag förmodar dock att du behöver få information om tiken för att kunna avgöra om det är läge att avla, och i så fall skulle man kunna se det som fodervärden gör nu som ett slags avtalsbrott.

Kan Kronofogdemyndigheten hjälpa dig?

Man kan begära så kallad vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten om en person vägrar att göra något som den personen är skyldig att göra. Som exempel kan nämnas att fodervärden vägrar att ge dig valparna när fodervärden ska göra detta. I så fall kan Kronofogdemyndigheten tvinga fodervärden att lämna över valparna. Om en skyldighet att göra något ännu inte har uppstått finns det däremot inte något som Kronofogdemyndigheten kan göra. Eftersom det ännu inte finns några valpar kan det inte heller finnas någon skyldighet att ge dig valparna ännu, och därför är det inte Kronofogdemyndigheten som du ska vända dig till i detta läge.

Bestämmelsen som reglerar vanlig handräckning finns i lagen om betalningsföreläggande och handräckning, 3 § andra punkten.

Vad du kan göra om du vill gå vidare med ditt ärende och få mer hjälp

Eftersom jag inte närmare vet vilka skyldigheter och rättigheter som avtalet ger dig och fodervärden kan jag tyvärr inte svara på frågan om det som fodervärden hittills har gjort kan räknas som ett avtalsbrott. Däremot verkar det ju som att fodervärden försöker undvika sina skyldigheter enligt avtalet. I detta läge skulle jag därför rekommendera att du tar kontakt med en jurist för att utreda saken vidare. Det skulle t.ex. vara bra att börja med att upprätta ett slags kravbrev, där du framhåller att du kan häva avtalet om inte fodervärden uppfyller sin del av avtalet. Om avtalet hävs kommer du att få tillbaka tiken.

Om fodervärden inte rättar sig efter kravbrevet, det vill säga inte förklarar vad som har hänt eller börjar avla valpar, kan det vara läge att fundera på om du vill stämma fodervärden vid en domstol. För att det ens ska vara någon idé att stämma fodervärden måste dock fodervärden ha gjort något som kan räknas som ett avtalsbrott och du bör därför ta hjälp av en jurist som kan hjälpa dig med att avgöra om så är fallet. Du skulle också kunna vända dig till någon som är sakkunnig på området, t.ex. Svenska Kennelklubben, och höra vad de har för rekommendationer.

Om du vill vända dig till en jurist för att få mer hjälp med ditt ärende är du givetvis varmt välkommen att kontakta Lawlines egen juristbyrå. Våra jurister hjälper dig gärna med att upprätta ett kravbrev och att utreda saken vidare. Du hittar all kontaktinformation på vår hemsida, www.lawline.se

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare