Kommer bostaden anses vara sambornas gemensamma trots att ena sambon, från början, ensam står på lånet?

Hej! Jag och min sambo ska köpa lägenhet och vi kommer att dela på kontantinsatsen. Dock kommer endast jag att stå på lånet då jag har fast inkomst och min sambo pluggar. Vår plan är att han ska skriva sig på lånet så fort han är klar med skolan och har fast inkomst. Ska ett avtal om detta skrivas under tiden? Och vad ska avtalet innehålla? Avtalet tänker vi som en trygghet för honom om vi delar på oss eller vid dödsfall.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Ett skriftligt avtal över ägandeförhållandet vad beträffar bostaden är inte nödvändigt, men kan precis som du skriver, vara en trygghet för din sambo. Utifrån de uppgifter du lämnat uppfattar jag det som att den bodelning som gäller för sambor enligt sambolagen, om de inte avtalat om annat, redan gäller till er förmån.

Vid en bodelning, då paret separerat eller ena sambon dött, utgår sambolagen från att värdet på den gemensamma bostaden ska delas lika mellan samborna/sambornas arvingar. Enligt sambolagen anses bostaden vara gemensam om den köptes med syfte att användas av båda samborna. Bostaden ska ha varit till bådas nytta och också vid köptillfället ha varit tänkt att gynna båda samborna. Vem som från början ansvarar för att betala för bostaden är alltså inte avgörande för att bostaden ska anses vara er gemensamma, se 3 § och 5 § sambolagen.

I likhet med ett äktenskapsförord kan ni genom att upprätta ett samboavtal, bestämma att viss egendom som annars hade inkluderats i bodelningen, inte ska ingå i bodelningen. Ni kan alltså avtala om att en bostad som enligt 3 § och 5 § sambolagen ska förutsättas vara er gemensamma och dess värde delas lika, ska undantas från delningen. Ni kan i avtalet då skriva att bostaden enbart ska vara ena sambons enskilda. I ert fall talar alla omständigheter för att bostaden kommer betraktas som er gemensamma och delas lika, i enlighet med er önskan. Vill ni förtydliga att den är er gemensamma kan ni såklart skriva det i ett avtal. Ett sådant avtal kan upprättas i enlighet med formkraven för ett samboavtal. Enda kravet är att avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna. Ni har även rätt att ändra avtalet hur många gånger ni vill, se 9 § sambolagen.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vega SchortzRådgivare