FrågaAVTALSRÄTTGåva12/09/2021

Kan två personer stå som gåvogivare, och hur gör man så att penninggåvan blir mottagarens enskilda egendom?

Min hustru och jag tänkte ge en penninggåva (60000 SEK ) till ett av våra barnbarn. Gåvan bör vara personlig egendom. Är detta möjligt eller måste det vara endast en givare ?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du menar att du vill att den gåva som du och din fru planerar att ge till era barnbarn ska vara deras så kallade enskilda egendom, som innebär att detta är egendom som endast tillfaller dem och som de inte behöver dela med sig av i framtiden.

Regler om gåvor finns dels i gåvolagen (GåvoL), dels i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer gå igenom och förklara de regler som är aktuella för just din fråga. Jag kommer även i slutet av mitt svar skriva med en sammanfattning.

Hur blir en gåva enskild egendom?
Först och främst, för att en gåva ska vara fullbordad ska gåvogivarna inte längre kunna disponera över det som ges bort (1 § GåvoL). Detta innebär, att de pengar som ni planerar att ge bort till era barnbarn, måste ges bort på ett sådant sätt att ni inte längre kan förfoga över dessa. Detta kan göras exempelvis genom att ni öppnar ett särskilt konto åt era barnbarn där ni sätter in pengarna, och som endast era barnbarn kommer att kunna råda över.

För att en gåva ska bli enskild egendom, behöver gåvan ges tillsammans med ett gåvobrev där det uttryckligen står att gåvan ska vara enskild. I detta gåvobrev bör även uppgifter gällande vem som är givare av gåvan, i detta fall du och din fru, vem som är mottagare av gåvan, vad som utgör gåvan samt att denna ska vara enskild egendom.

Om någon/några av era barnbarn är eller planerar att gifta sig, är det dessutom bra att pengarna hålls avskilda från resten av deras tillgångar. I ett äktenskap är det nämligen så att all egendom som inte är enskild egendom, är giftorättsgods, och det är giftorättsgods som kommer att delas upp mellan makarna i en eventuell bodelning (7 kap. 1 § samt 10 kap. 1 § ÄktB). Det kan då också vara bra att era barnbarn skriver in i ett äktenskapsförord att dessa pengar ska vara enskild egendom, för att undvika att pengarna hamnar i en bodelning (7 kap. 2 § 1 punkten samt 7 kap. 3 § 1 stycket ÄktB). Ett sådant äktenskapsförord behöver då också registreras hos Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § 3 stycket ÄktB).

Sammanfattning samt rekommendation
Ni kan båda två stå som gåvogivare av pengarna till era barnbarn. Det som är viktigt att detta skrivs ned i ett gåvobrev i samband med gåvan, och att ni även i gåvobrevet skriver att gåvan ska vara era barnbarns enskilda egendom. Notera att vartdera barnbarnet ska ha varsitt gåvobrev, med villkoret att gåvan ska vara deras enskilda! För att gåvan ska vara fullbordad, ska ni inte heller kunna råda över pengarna längre, och jag rekommenderar därför att ni skapar ett konto för vartdera barnbarnet med pengarna som endast de kan förfoga över.

Om någon av barnbarnen planerar att gifta sig eller är gifta, bör gåvan hållas avskild från resten av deras egendom. Jag rekommenderar även dina barnbarn att då även skriva ett äktenskapsförord där de anger att pengarna är deras enskilda egendom, för att inte ingå i en eventuell bodelning.

Jag hoppas att jag förstått din fråga rätt, och att jag lyckats besvara denna. Om du har fler funderingar, tveka inte på att höra av dig till oss här, på Lawline!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare