Kan min son förvara mitt testamente?

Jag har lämnar över orginal testamentet till sonen att ansvara och förvara. Är det rätt?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda regler för hur ett testamente ska förvaras. Din son kan därför förvara testamentet hos sig om du vill det.

Värt att tänka på är att ett testamente endast är giltigt i original och bör därför förvaras på en säker plats. Om din son skulle tappa bort ditt testamente skulle innehållet i det testamentet inte tillämpas. Många väljer istället att förvara sitt testamente hos en juristbyrå, begravningsbyrå eller i ett bankfack.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare