Kan man skriva samboavtal men behålla sin lägenhet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring sambor återfinns i SamboL.

Till att börja med ingår enbart sambors gemensamma bostad och bohag vid en eventuell separation, 3 §. En bostad som inte är sambornas gemensamma bostad delar samborna därför inte på vid en separation. Förutsättningen för att en bostad ska ingå i bodelningen är att den är förvärvad eller införskaffad för gemensamt boende, se 5 § (se 5 § för definition utav gemensam bostad). En lägenhet som ena parten haft innan förhållandet inleddes är därför inte inräknat som en gemensam bostad.

För att behålla bostaden, om denna enligt sambolagen ska ingå i bodelningen, kan man skriva ett samboavtal. Där kan ni avtala om vad som ska ingå, eller inte ingå i bodelningen, enligt 9 §.

Som svar på din fråga kan ni upprätta ett samboavtal, detta avtal kan i sin tur innebära att du kan behålla lägenheten. Vidare har jag ovan beskrivit vad som krävs för att en lägenhet ska ses vara gemensam bostad och ingå i bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att vända dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare