Kan man överklaga ett godkänt strafföreläggande?

Hej!

En gång i 2012 mötte jag en påverkad person på gatan mitt i natten. Han skrek och var hotfull och kom nära mig. Jag blev rädd och sparkade honom några gånger tills han slutade komma mot mig. Efter några sekunder kom polisen och tog oss till Polishuset. Det blev ett förhör och jag var säker på att det jag hade gjort skulle räknas som självförsvar. Men om några månader fick jag ett strafföreläggande med dagsböter och så att det jag hade gjort räknades som misshandel. Nu står ordet 'misshandel' i utdraget från min belastningsregister, vilket gör det svårt för mig att söka flera typer av jobb som jag är intresserad i. Jag undrar om det går att göra något för att antingen överklaga domen så att jag får möjligheten att försvara mig på ett bättre sätt eller ta bort ordet 'misshandel' från utdraget. Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om strafföreläggande finns i 48 kap. rättegångsbalken. Enligt 48 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken likställs ett strafföreläggande med en dom som har vunnit laga kraft. Att en dom har vunnit laga kraft innebär att den inte längre går att överklaga. Med andra ord kan man inte överklaga ett godkänt strafföreläggande.

Ett godkänt strafföreläggande kan under vissa omständigheter undanröjas efter klagan över domvilla enligt 59 kap. 6 § rättegångsbalken. Detta måste dock ske inom ett år från det att ”verkställighet av föreläggandet företogs hos den misstänkte”, det vill säga från det att du betalade böterna (se 59 kap. 7 § andra stycket rättegångsbalken). Eftersom händelserna du beskriver inträffade år 2012 är det nu troligtvis för sent att klaga på strafföreläggandet.

Uppgiften om misshandel i belastningsregistret kommer att gallras fem år efter det att strafföreläggandet godkändes, vilket framgår av 17 § 9 p. lagen (1998:620) om belastningsregister.

Jag hoppas att det var svar på din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen! Du kan även ringa oss på 08-533 300 04 (öppet mån-ons kl. 10-16).

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare