FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/06/2020

Kan man bodela på annat sätt än enligt äktenskapsbalken?

Kan man behandla allt giftorättsgods förutom gemensam fastighet som enskild egendom oavsett vad som står i äktenskapsförord om båda parter är överens om det? Bodelningsavtalet kommer då enbart att innehålla nettovärdet på fastigheten minus var och ens privata skulder som skall delas lika.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB).

Regler om bodelning är dispositiva

Reglerna i äktenskapsbalken som berör bodelningen är i stort sett dispositiva. Detta innebär att makarna kan avtala om att fördela egendomen vid bodelningen på ett annat sätt än så som reglerna föreskriver, om de är överens. Det är alltså möjligt för er att endast ta upp fastigheten i bodelningsavtalet och låta resterande egendom stanna hos den som äger egendomen.

Det finns dock regler om skydd för makarnas borgenärer som inte får åsidosättas. En make får inte vid bodelningen, till skada för sina borgenärer, låta enskild egendom ingå i bodelningen, eller på annat sätt avstå egendom som ska ingå i bodelningen (13 kap. 1 § ÄktB).

Så länge ni inte åsidosätter dessa regler om borgenärsskydd är det alltså möjligt att fördela egendomen vid bodelningen på annat sätt än enligt reglerna i äktenskapsbalken.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare