Kan KFM utmäta pengarna på min frus konto?

Jag gifte mig med en kvinna for 8 ar sedan i utlandet, jag hade dessvarre redan skulder innan vi gifte oss utan aktenskapsforord !

Min fraga ar : Kan kronofogden i Sverige utmatta pengarna avsedda for mina skulder fran min makas bankonto aven om hon inte har nagon skuld sjalv till nagon...och pengarna som hon har pa sitt konto ar hennes egna sparade pengar fran hennes anstallning ?

For jag har sett fragestallningar fran inkasso bolag dar de papekar att vi ar gifta och att det inte finns nagon aktenskapsforord registrerad !

Jag hade varit tacksam for er radgivning i detta arende

Halsningar

Gabriel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Var och en svarar för sina egna skulder, även när man är gift, och oavsett om man har ett äktenskapförord eller inte. Detta innebär att Kronofogdemyndigheten inte kan utmäta tillgångar som bevisligen tillhör din fru.

Eftersom detta gäller pengar på ett bankkonto får pengarna endast utmätas om det framgår att de tillhör dig. Det är därför viktigt att bankkontot står i din frus namn och att du inte har tillgång till kontot via exempelvis en fullmakt. På så sätt borde det inte uppstå några oklarheter kring vem pengarna faktiskt tillhör, och Kronfogdemyndigheten kan inte utmäta pengarna på din frus konto.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare