Kan jag undanta min bostadsrätt från bodelning vid skilsmässa eller separation från sambo genom äktenskapsförord även om hon har minderårigt barn?

Hej.

Kan jag undanta min bostadsrätt från bodelning vid skilsmässa eller separation från sambo genom äktenskapsförord även om hon har minderårigt barn?

Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att du är sambo, men du nämner även äktenskapsförord. Jag kommer först att gå igenom den lagstiftning som gäller för sambor, och därefter gå igenom vad som gäller angående äktenskapsförord.

Sambolagen

Eftersom du skriver att ni är sambor tillämpas Sambolagen. Sambolagens definition av sambor framgår av Sambolagen 1 § (här). Jag förutsätter att Sambolagens regler om bodelning ska tillämpas och att ni inte har skrivit något samboavtal, se Sambolagen 9 § (här). Om du och din sambo har skrivit ett samboavtal rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga.

Samboegendom och bodelning

Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag som har anskaffats för gemensamt bruk, se Sambolagen 3 § (här). Om samboförhållandet upplöses ska bodelning ske, om någon av samborna begär det, se Sambolagen 8 § (här). Det som ingår i bodelningen är samboegendomen, se Sambolagen 8 § (här). Om bostaden är samboegendom ska den av samborna som har störst behov av bostaden få den på sin lott, se Sambolagen 16 § 2 st (här).

Att samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag som har skaffats för gemensam användning innebär att om den ena hade exempelvis en bostad innan samboförhållandet inleddes, och den andra senare flyttade dit, är bostaden därmed inte samboegendom, och ska alltså inte ingå i bodelningen.

Övertagande av bostad i vissa fall

Om den ena sambon äger en bostadsrätt eller hyresrätt sedan tidigare (vilket innebär att bostaden inte är samboegendom), kan den andra sambon i vissa fall ändå få överta bostaden vid separation, se Sambolagen 22 § (här). Detta är aktuellt om sambon som inte ägde bostaden sedan tidigare har störst behov av bostaden och det kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft gemensamma barn är detta aktuellt endast om det finns särskilda skäl.

Äktenskapsförord

Du nämner äktenskapsförord. Äktenskapsförord regleras i Äktenskapsbalken. Genom äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom, se Äktenskapsbalken 7 kap 3 § (här). Äktenskapsförord kan alltså bara skrivas av makar eller blivande makar, se Äktenskapsbalken 7 kap 3 § 2 st (här). Om du och din sambo planerar att gifta er eller om ni har gift er kan ni skriva äktenskapsförord. Genom äktenskapsförord kan man avtala om att viss egendom ska vara enskild, och därmed inte ska ingå i bodelningen.

Makarnas egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom, se Äktenskapsbalken 7 kap 1 § (här). Egendom kan bli enskild genom exempelvis äktenskapsförord, se Äktenskapsbalken 7 kap 2 § p. 1 (här). Det som är giftorättsgods ska ingå i bodelningen, se Äktenskapsbalken 10 kap 1 § (här). Enskild egendom ingår alltså inte i bodelningen.

Vad du kan göra nu

Om du och din sambo planerar att fortsätta vara sambor och du inte vill att din bostadsrätt ska ingå i bodelningen är bostadsrätten som sagt inte samboegendom, men ni kan skriva ett samboavtal om vad som ska ingå i en eventuell bodelning, vilket jag rekommenderar.

Om du och din sambo planerar att gifta er och du vill att bostaden inte ska ingå i bodelningen rekommenderar jag att ni skriver äktenskapsförord, vilket kan göras innan ni gifter er eller när ni har gift er. För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt ska det vara skriftligt, samt vara undertecknat av makarna eller de blivande makarna, och vara ingivet för registrering hos skatteverket.

Oavsett om det är aktuellt att skriva samboavtal eller äktenskapsförord rekommenderar jag att du tar hjälp av en jurist. Du kan boka tid med en jurist från Lawline, se länk här. Har du fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare