Kan jag skydda makens egendom från att bli utmätt pga mina skulder genom skilsmässa?

Jag har stora skulder som jag inte kan betala.

Jag är gift och bor i en fastighet min man har lagfart på och ägt i 30 år. Jag har bott där i 15. Kan vi skriva ett giltigt äktenskapsförord och skydda honom från utmätning av fastigheten. Jag har aldrig haft intresse av att vara ägare.

Kan vi skydda hans övriga egendom genom äktenskapsförord med total äktenskapsskillnad .. eller bör vi skiljas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående fastigheten
Huvudregeln är att det måste framgå att den skuldsatte är ägare till fastigheten för att den ska kunna utmätas (4 kap. 24 § utsökningsbalken). Om din man både har lagfart och står på köpeshandlingarna behöver du inte oroa dig angående fastigheten. Eftersom du bott i fastigheten i 15 år medan din man ägt den i 30, riskerar du inte heller ha så kallad "dold samäganderätt" eftersom det då är omöjligt att ni köpt den tillsammans trots att hans namn står i handlingarna.

Kan du skydda hans egendom genom äktenskapsförord?
När den skuldsatte är gift eller sambo med någon antar man att all egendom som de har i gemensam besittning (till exempel i hemmet) tillhör den skuldsatte (4 kap. 19 § utsökningsbalken). Det innebär att det måste bevisas att egendomen tillhör din make för att den inte ska kunna utmätas.

Ett äktenskapsförord kan dock inte utgöra ett bevis om äganderätt eftersom det inte reglerar ett sådant förhållande. Genom äktenskapsförord bestämmer man bara vad som ska ingå i en bodelning vid skilsmässa eller dödsfall, och alltså vilken egendom som ska fördelas mellan makar vid äktenskapets upplösning (10 kap. 1 § och 7 kap. 2 § första punkten äktenskapsbalken).

Kan du skydda hans egendom genom skilsmässa?
Nej, en skilsmässa ensamt kan inte skydda hans egendom eftersom regeln i 4 kap. 19 § utsökningsbalken, som säger att man ska utgå från att all egendom tillhör den skuldsatte bara den finns i gemensam besittning och inget annat kan bevisas, även gäller sambos. Ni måste därmed flytta isär för att kunna skydda hans egendom.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare