FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/11/2018

Kan jag göra enskild egendom till giftorättsgods?

Jag och min bror har, genom ett gåvobrev från våra föräldrar, fått en sommarstuga. Enligt gåvobrevet är det enskild egendom och vi äger 50% var. Kan jag nu, med tanke på att huset är enskild egendom, göra min fru till delägare i mina 50% ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för vilka regler som gäller för enskild egendom erhållen genom gåva, samt ge en eventuell lösning för hur din fru delvis kan samäga sommarstugan med dig och din bror.

Enskild egendom genom gåva kan inte göras till giftorättsgods

Normalt sett kan makar genom äktenskapsförord bestämma att enskild egendom istället ska utgöra giftorättsgods (7 kap. 3 § första stycket ÄktB). I ditt fall är det inte möjligt då den enskilda egendomen uppkommit genom villkor för gåva. Vid gåva som föreskriver enskild egendom är det inte möjligt att ändra det utan gåvogivarens tillåtelse. Föreskriften om enskild egendom ses som ett villkor för att du överhuvudtaget skulle få gåvan.

Du kan skänka bort din andel eller delar av den till din fru

Eftersom du äger fastigheten tillsammans med din bror är samäganderättslagen tillämplig (1 § SamägL). Samäganderättslagen är dispositiv vilket innebär att den kan avtalas bort genom ett samäganderättsavtal. Jag utgår från att sådant avtal inte finns mellan dig och din bror då du inte nämnt det i din fråga. Huvudregeln vid samägande av fastighet är att du och den andre delägaren måste vara överens gällande beslut som rör hela fastigheten (2 § SamägL). Till exempel får du inte sälja hela fastigheten utan din brors medgivande. Motsatsvis innebär bestämmelsen att du har rätt att bestämma över din andel av fastigheten och kan skänka bort hela eller delar av den till din fru.

Om du skänker bort hela eller delar av din andel till din fru kommer det hon mottager att utgöra giftorättsgods från hennes sida. Vill ni att den del du skänker henne ska vara hennes enskilda egendom måste ni upprätta ett äktenskapsförord. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknas av både dig och din fru. För giltighet måste det även registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB).

Jag kan varmt rekommendera att ni använder er av Lawlines avtalstjänst för att upprätta nödvändiga dokument. I tjänsten kan ni både upprätta gåvobrev och äktenskapsförord, juridiskt riktigt utformade, till ett konkurrenskraftigt pris. Vill ni hellre ha hjälp av någon av våra jurister är ni givetvis välkomna att boka en tid. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare