Kan jag göra en vinst till enskild egendom?

Hej!

Kan jag som gift om jag vinner låt oss säga 5miljoner kronor skriva ett testamente som vid bodelning bara tillfaller mig typ enskild egendom ? .

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man är gift är som utgångspunkt all egendom och alla tillgångar giftorättsgods om de inte gjorts till enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan göras till enskild genom exempelvis ett äktenskapsförord eller om ena maken ärver eller får gåva med villkoret att det ska vara makens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Ni som makar kan gemensamt upprätta ett äktenskapsförord och föreskriva att vinsten ska utgöra din enskilda egendom, men det är inget du kan göra ensam. Du kan upprätta ett testamente själv, men det reglerar endast vem som ska ärva dig och hur, det reglerar inte hur egendom fördelas vid en bodelning. Om du vill göra egendomen till din enskilda egendom måste ni upprätta ett äktenskapsförord och gemensamt förordna om det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare