Kan jag bli betalningsansvarig för min sambos skulder?

Hejsan,

Mina föräldrar separerade pga att min mamma hade skulder och dem närmade sig 5 år som sambos på papper då hon bott där nästan 5 år. Detta är enligt deras utsago.

Jag är idag tillsammans med en pojkvän, vi har varit tillsammans i strax över 2 år varav bott ihop ca 1,5 år. Men pga att jag vart uppsagd och han inte hade jobb så jag inte betala hyran längre och sa upp min bostad och båda flyttade hem igen. Jag är gravid och vi söker efter en bostad till vår familj. Dock har det framkommit att han har en hel del skulder med låg amortering.

Gäller fortfarande regeln om att man efter 5 år som sambos räknas som "gifta" så jag också blir ekonomiskt ansvarig och kan behöva att betala hans skulder om han inte är färdig med dem och vi bor tillsammans från och med barnet kommer i sommar?

Något speciellt jag behöver tänka på för att trygga upp framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Redan inledningsvis vill jag poängtera att i såväl äktenskap som samboförhållanden är skulder personliga. Det innebär att om din sambo har personliga skulder kan du inte bli ansvarig för att betala dem. Detsamma gäller när ni är gifta.

Den s.k. "femårsgräns" det brukar pratas om emellanåt avser istället eventuell jämkning vid bodelning. Vid skilsmässa i kortare äktenskap (under fem år) kan en make ha rätt att behålla mer av sitt giftorättsgods, med resultatet att det inte sker en hälftendelning. Detsamma kan ske i samboförhållanden; i ett kortare samboförhållande (under fem år) kan det argumenteras för att en sambo ska ha möjlighet att behålla mer av samboegendomen som hen köpt.

Det är däremot stora skillnader mellan att vara gift och att vara sambo. I ett äktenskap ärver ni varandra och om ni går skilda vägar ska allt ert giftorättsgods fördelas mellan er (efter avdrag för skulder). När ett samboförhållande upphör är det endast samboegendomen som fördelas mellan er. Till samboegendom hör gemensam bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. Det innebär i princip att allt ni köper till bostaden (och eventuell bostad) är samboegendom som ska fördelas mellan er om ert samboförhållande upphör av annan anledning än att ni gifter er.

Om ni väljer att inte gifta er (vilket rent juridiskt är det bästa skyddet) är min rekommendation att ni skriver testamente om ni vill ärva varandra. För det fall att du köper det mesta till bostaden (och att du köper eventuell bostad) kan det vara en god idé att skriva ett samboavtal i vilket ni avtalar om att bodelning inte ska göras om samboförhållandet upphör, alt. att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Jag kan varmt rekommendera att ni tittar på Lawlines avtalstjänst, i vilken ni kan upprätta ett samboavtal till ett konkurrenskraftigt pris.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare