FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/05/2019

Kan gåvobrevet skrivas i efterhand?

Hejsan!

För 3 år sedan skiljde jag mig. Min far hade innan skilsmässan gett mig 100.000 kr, som en gåva. Satte bara in på mitt privata konto, utan gåvobrev. Min far var revisor men tyvärr tänkte vi inte på det.

Sen genomgick jag en tråkig skilsmässa där jag förlorade mycket pengar. Mitt ex ansåg inte att de 100.000 kr var mina utan "våra" tillsammans.

Nu undrar jag om man kan skriva detta gåvobrev i efterhand?

Transaktion av pengarna finns kvar på banken och kvitton på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I samband med att du skilde dig gjordes det såvitt jag förstår en bodelning. Sådan ska alltid göras när ett äktenskap upplöses. I en bodelning ska allt giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är exempelvis sådant man fått av annan än den andre maken och det finns ett gåvobrev med villkor om att det inte ska utgöra giftorättsgods (jfr 7 kap. 2 § ÄktB).

Tyvärr är det inte möjligt att i efterhand upprätta ett gåvobrev med villkor om att pengarna ska vara din enskilda egendom. Sådant gåvobrev, med villkor, måste ges samtidigt som gåvan. I annat fall skulle det vara möjligt att "rädda" egendom i en skilsmässa, egendom som egentligen utgör giftorättsgods.

I ditt fall torde även bodelningen redan vara avslutad. Det bör även nämnas, för det fall att du i framtiden skulle gifta dig igen och få pengar i gåva med att det ska vara din enskilda egendom, är viktigt att du sätter in pengarna på ett eget konto. Om pengarna blandas med gemensamma pengar finns det annars en risk att gåvan förlorar sin karaktär av enskild egendom.

I ditt fall har ditt ex rätt, rent juridiskt utgjorde de 100.000 kronorna giftorättsgods som skulle ingå i bodelningen. Tyvärr är det inte möjligt att ändra på det i efterhand.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare