FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal20/05/2018

Kan fastighet göras till enskild egendom i köpebrev? Vad ska man tänka på när man överlåter fastighet?

Jag funderar på att sälja min sommarstuga till min son. Visst kan man skriva i köpet att den ska vara enskild egendom? Vi tänker inte skriva något köpeavtal eftersom det är sonen som köper räcker det med ett köpebrev. Är det OK att i köpebrevet notera att det ska vara enskild egendom? Om det är OK vad ska man mer tänka på, ska det registeras någonstans därför att det är enskild egendom eller räcker det att skicka in köpebrevet i vanlig ordning och söka lagfart?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om enskild egendom hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB). Som du säkert är medveten om är enskild egendom sådan egendom som inte ingår i en eventuell bodelning. Enligt 7 kap. 2 § ÄktB kan egendom endast bli enskild genom:

-- äktenskapsförord
-- gåva av någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara enskild

-- arv eller testamente med villkoret att den ska vara enskild
-- förmånstagarförordnande rörande vissa försäkringar och pensionssparande
-- vad som har trätt i stället för enskild egendom

Det innebär att egendom inte kan bli enskild genom ett köpebrev, eftersom ett köp inte är detsamma som gåva. I stället måste överlåtelsen ske i form av en gåva eller, om han är gift, genom att han och hans make/maka skriver ett äktenskapsförord där det anges att sommarstugan är hans enskilda egendom.

Det finns emellertid ett utrymme för din son att ge dig pengar, utan att överlåtelsen anses vara ett köp (s k blandat fång). I praxis har man ansett att det är fråga om gåva när vederlaget understigit taxeringsvärdet.

Om du ska ge bort sommarstugan måste en gåvohandling upprättas. En korrekt upprättad gåvohandling, där villkoret om enskild egendom inskrivits, behöver inte registreras utan kan användas för att söka lagfart. Tänk på att gåvohandlingen i så fall måste bevittnas och att lagfart ska sökas inom 3 månader från förvärvet.

En annan konsekvens av att ge bort en fastighet i gåva till barn eller att sälja en fastighet till underpris är att en sådan gåva antas utgöra förskott på arv (6 kap. 1 § ÄktB). För att undvika detta bör man skriva i gåvohandlingen att gåvan inte utgör förskott på arv.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare