Kan en 15-åring ha sex med en hur gammal person som helst?

Hej !

Blivit intresserad av det här med juridik och läser här med stort nöje flera av frågorna ni får från folk, har även kommit in med några frågor själv under en tid.

Nu har jag en fråga till er.

Läste för ett tag sedan, någon som frågade om "Gränsen för våldtäkt mot barn".

Där han undrade om det fanns någon svensk lag som förbjuder samlag mellan en 15 åring och en 25 åring?

Ert svar var ju att det inte fanns någon sådan lag om den yngste ju hade fyllt 15 år redan och det inte fanns någon påtryckning, släktskap, beroendeställning mellan 15 åringen och 25 åringen.

Min fråga nu är huruvida det kan vara straffbart för låt oss säga för att ta till så det knakar i fogarna, samlag mellan en person på fyllda 15 år och en på 70 år !

Det är ju att ta till kanske för det är väl inte så många 15 åringar som frivilligt skulle se till att ha sex med en annan person på fyllda 70 år eller mera. Men kunde va intressant att veta hur det "Svenska rättsväsendet" ser på den saken !

Rent moraliskt finns det ju många saker att tycka om en sådan förening, men jag menar rent rättsligt.

M v h

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga - visst är juridiken intressant!

Precis som du skriver så anses en person uppnå åldern för sexuellt självbestämmande vid 15 år (6 kap 4 § BrB). Det innebär att så länge samlaget är helt frivilligt och inget annat brott begås är det således rättsligt helt okej att två "byxmyndiga" personer har ett sexuellt umgänge, oavsett åldersskillnaden.

Lawline RådgivareRådgivare