Kan bostad utmätas för den ena makens/makans skulder?

Hej nu är det så att jag har gått i borgen för jätte mycket grejer och lån i min brors företag,

Nu börjar det gå åt fel håll pch min bror betalar inte skulderna,jag är gift och min man står som ensamägare till sommarstugan samt en lägenhet,kan kronofogden utmätta dom grejerna?vi har inget äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel gäller att makar råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap 3 § äktenskapsbalken). Det innebär att din make som står som ägare på sommarstugan och lägenheten inte ska behöva svara för dina skulder.

Sommarstugan

Jag tolkar din fråga som att sommarstugan utgör fast egendom och inte är byggnad på annans mark. Utmätning av fast egendom får endast ske om det framgår att det tillhör gäldenären, t.ex. genom att det finns lagfart (4 kap 24 § utsökningsbalken). I ditt fall står din make på sommarstugan vilket innebär att det framgår tydligt att det inte är du som äger den. Sommarstugan utgör inte heller er gemensamma bostad eftersom den är avsedd att användas för huvudsakligen fritidsändamål (7 kap 4 § tredje stycket äktenskapsbalken). Det innebär att Kronofogden inte är berättigade att utmäta sommarstugan.

Lägenheten

Eftersom ni är gifta antas du vara ägare till all egendom som finns i din besittning om det inte framgår att det tillhör din make (4 kap 19 § utsökningsbalken). Trots att din man står som ensam ägare till lägenheten utgör den er gemensamma bostad och antas av den anledningen vara samägd då ni är gifta (7 kap 4 § tredje punkten äktenskapsbalken).

Hyres- och bostadsrätt till lägenhet som tjänar till gäldenärens stadigvarande bostad är däremot undantagen utmätning (5 kap 5 § utsökningsbalken). Det innebär att inte heller lägenheten kan utmätas.

Sammanfattning

Eftersom sommarstugan inte är avsedd för er gemensamma bostad och det framgår att det är din make som är ägare av den kan kronofogden inte utmäta den för dina skulder. Lägenheten som din make också står på som ägare utgör er gemensamma bostad men är undantagen från utmätning. Kronofogden kan därför inte utmäta varken sommarstugan eller lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ArsovRådgivare