Innebörden av samboavtal

Hej Jag är nyseparerad från ett förhållande som varade i 16år, Vi byggde ett gemensamt hus och jag stod för lånen i början och sen tog exet över lånen,

Jag har tydligen skrivit under ett dokument som säger att sambolagen inte skall gälla mellan oss, betyder det att jag inte har rätt till något av husets värde nu? Jag lämnade allt inklusive möbler och allt annat jag köpt.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man skriver ett samboavtal som ni har gjort i det här fallet innebär det att sambolagen inte blir tillämplig, och det har en liknande verkan som ett äktenskapsförord. Det innebär att sambolagens regler om likadelning av samboegendom, alltså bostad och bohag inte ska användas vid en separation. Istället ska var och en av de tidigare sammanboende behålla det de äger i det gemensamma hemmet, och själva äganderätten rubbas inte genom separationen. Detta innebär att allt du faktiskt betalat och äger i det gemensamma hemmet är fortfarande ditt och din tidigare sambo kan inte göra anspråk på det. Allt du betalat med egna pengar är alltså dina saker och det kan inte förändras genom separationen. Saker och ting som ni köpt gemensamt har ni samäganderätt till och ni presumeras äga tillsammans. Det kan alltså hävdas att du fortfarande äger en del av huset på grund av samäganderätt, den del av det som du har betalat, men man kan alltså inte säga att det rakt av är halva huset ifall din sambo har betalat mer av det.

Matilda HellströmRådgivare