Innebörden av 24 kap. 5 § BrB

Vad betyder brottsbalken 24:5 ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man kan ha rätt att begå brott under vissa förutsättningar, t.ex. i nödvärn (bl.a. självförsvar) eller att polis får utöva våld i tjänst. Det innebär att man undgår straffrättsligt ansvar för sin handlingar. 24 kap. 5 § brottsbalken säger att den som hjälper någon begå en sådan handling också undgår straffrättsligt ansvar.

Ex: A misshandlar B. B har i denna situation rätt att försvara sig och t.o.m. slå tillbaka i viss mån, om det anses försvarligt. Enligt 24 kap. 5 § brottsbalken får C, som bevittnar händelsen, ingripa och försvara B i lika stor omfattning som B själv får försvara sig, utan att stå till svars för vad som annars hade utgjort brottsligt beteende.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare