Ingår bostaden när samboskap upphör och är det någon skillnad om man är gift?

Hej, min son har en bostadsrätt som vi, hans föräldrar och hans släkt, har köpt den tillsammans för honom att bo i. Han har en sambo nu och planerar att sälja den och köpa en annan bostad som dem båda ska flytta in till. Min son kommer att vara 100% ägare på bostaden och betala helt for den.

Min fråga är, vad händer om hans flickvan/ sambo/ eventuellt make skulle separera eller skilja sig ifrån honom? Har hon rätt till halva bostaden i det fallet? Hon har ju inte lagt några pengar i den och vi som hans släkt har köpt den helt till honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din son bor tillsammans med sin ihop med sin sambo är sambolagen (SamboL) tillämplig. Sambolagen reglerar bland annat vad som gäller vid en eventuell separation.

Jag kommer i mitt svar till dig först att redogöra för vad som gäller enligt sambolagen, därefter vad som gäller om din son och hans sambo skulle välja att gifta sig. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om hur din son kan skydda bostaden från att ingå i en bodelning vid en framtida separation eller skilsmässa.

Din sons sambo har rätt till halva bostadens värde om den införskaffats för gemensam användning

Om din sons samboskap i framtiden skulle upphöra ska det göras en bodelning om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I bodelningen ska ingå den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till sambors gemensamma bostad räknas bland annat bostadsrätt (5 § första stycket p3 SamboL).

I din sons fall blir det avgörande om bostaden anses införskaffad för gemensam användning eller ej. Som jag tolkar din fråga har ni (släkten) köpt bostadsrätten åt er son tidigare. Sannolikt räknas den inte då som införskaffad för gemensam användning. Om han däremot nu, när de är i ett samboförhållande, införskaffar en annan bostadsrätt räknas den som införskaffad för gemensam användning. I ett sådant fall ska bostadsrätten ingå i bodelningen och hans sambo har rätt till halva dess värde vid en separation; även om hon inte betalt någonting och han står på den till 100%.

Vid en skilsmässa ingår allt giftorättsgods

Skulle din son och hans sambo i framtiden gifta sig är inte sambolagen längre tillämplig, då gäller istället reglerna i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en skilsmässa ska det göras en bodelning, det är inte frivilligt som i sambolagen (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom räknas som giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan uppstå t.ex. genom äktenskapsförord (mer om det nedan).

Om din son skulle gifta sig med sin sambo och de senare skiljer sig ska bostadsrätten som huvudregel räknas som giftorättsgods och ingå i bodelningen.

Min rekommendation är att din son och hans sambo skriver ett samboavtal för att avtala bort bostaden från bodelning. Ett samboavtal kan skrivas när de är sambo eller inför att de ska bli sambo. Samboavtalet ger möjlighet att avtala antingen om att ingen bodelning ska ske vid en separation, eller att viss egendom inte ska ingå i en eventuell bodelning, t.ex. bostadsrätten (9 § SamboL).

Skulle din son gifta sig kan de inför äktenskapet skriva ett äktenskapsförord. I äktenskapsförordet kan de besluta att t.ex. bostadsrätten ska vara din sons enskilda egendom och då ska den heller inte ingå i en bodelning vid eventuell skilsmässa.

Jag kan varmt rekommendera att din son och hans sambo för ändamålet använder sig av vår avtalstjänst hos Lawline. Vi erbjuder både samboavtal och äktenskapsförord korrekt formulerade, till ett mycket förmånligt pris.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare