FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/06/2018

Husrannsakan m.m.

Hej! Polisen har gjort husrannsakan hemma hos mig pågrund av en annan inneboende, jag var inte misstänkt för något men inneboenden hade också tillgång till mitt rum så de letade även där.

I mitt rum hittade dem mina sparpengar ca 15.000 i kontanter som de har tagit samt 17 knogjärn och 10 "tazers" i en låda som jag tänkte göra ett konstverk emot våldet med, min fråga är om de har rätt att ta dessa saker och varför? Samt om de kan anklaga mig för något? Att tillägga är att jag just nu är 17 år gammal och ostraffad.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänkte först berätta lite allmänt om husrannsakan för att sedan besvara dina frågor.

Allmänt om husrannsakan
Först kan sägas att regler om husrannsakan finns i 28 kap rättegångsbalken.

För att göra en husrannsakan måste det finnas anledning att anta att ett brott har begåtts. Det kan dock inte vara vilket brott som helst utan det krävs att fängelse finns i straffskalan för det brott som man misstänker har begåtts.

Syftet med en husrannsakan ska vara att leta efter föremål som kan tas i beslag. Det kan till exempel vara föremål som kan antas ha betydelse för utredningen av brottet eller föremål som är en del av brottslig verksamhet.

Husrannsakan får göras hos personen som är misstänkt för brottet. Husrannsakan får också göras hos en person som inte är misstänkt om det finns synnerlig anledning att anta att man kommer finna föremål som kan tas i beslag eller att man kommer finna föremål som är en del av brottslig verksamhet.

Hade polisen rätt att ta dessa saker och varför?
Det är svårt att svara på eftersom att jag inte vet alla omständigheter och inte heller vilket brott den inneboende är misstänkt för. Det som går att säga är att om dina saker kan antas vara bevis i polisutredningen gällande om den inneboende har begått brott eller om föremålen kan antas vara en del av brottslig verksamhet så har polisen rätt att ta dessa föremål.

Kan polisen anklaga dig för något?
Jag tänkte här gå igenom vad som gäller för innehav av knogjärn och "tazers".

Det finns regler om knogjärn i lagen om knivar och andra farliga föremål. I lagen står att knogjärn inte får överlåtas till personer under 21 år. Detta innebär att den som sålt eller gett knogjärnen till dig har begått ett brott. Det är också olagligt att vara under 21 år och köpa eller motta ett knogjärn. Eftersom att du är under 21 år är alltså innehavet av knogjärnen ett brott mot lagen om knivar och andra farliga föremål.

Det finns regler om "tazers" i vapenlagen. I lagen står det att man inte får inneha en anordning som kan bäras i handen och är avsedd att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta om man inte har tillstånd. Det är alltså ett brott mot vapenlagen att inneha en "tazer" utan tillstånd.

Det korta svaret på din fråga är alltså att det är ett brott att inneha knogjärn och "tazers" så det finns en risk att polisen kontaktar dig eller dina vårdnadshavare angående detta.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare