FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/08/2019

Hur upprättas ett äktenskapsförord/hyresavtal?

Hej! Min son är sedan ett år gift med en kvinna som också har en son på 8 år. Nu så fungerar ingenting Han jobbar hon får inget jobb men har uppehållstillstånd i två år. Hon ville ha ett avtal så att de kan klarar sig ekonomiskt. Skilsmässa har varit på tal men ligger på is! Min son vill hyra ut deras gemensamma hus.....

Hur skulle ett sådant avtal se ut... Har kollat efter mallar men inte hittat nått.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Först och främst finner jag det oklart vilket avtal du syftar på: äktenskapsförord eller hyresavtal för huset.

Äktenskapsförord

Om frågan berör hur ett äktenskapsförord upprättas, behöver ett sådant avtal upprättas skriftligt och undertecknas av båda parterna samt skickas in till Skatteverket för registrering (7 kap 3 § äktenskapsbalken (ÄktB)). I äktenskapsförordet står vad som ska ses som enskild egendom och därmed inte vara föremål för giftorättsgods (gemensam egendom) vid en eventuell bodelning.

Hyresavtal samt gemensam bostad

Om frågan istället berör hur ett hyresavtal kan se ut, kan du få hjälp utav Lawlines jurister att upprätta ett sådant.

- Boka tid med en jurist för 1725 kr/h - ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Få gratis telefonrådgivning - ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Notera dock att sonen kan behöva samtycke av sin maka för att hyra ut gemensam bostad. Det står nämligen föreskrivet i (7 kap. 5 § 3 st. ÄktB) att make inte får, utan den andra makens samtycke, sälja eller hyra ut bostad om bostaden utgör giftorättsgods.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare