Hur skriver man över en bostadsrätt till ena parten där båda står som 50% ägare samt 50% på bolånet?

Hur skriver man över en bostadsrätt till ena parten där båda står som 50% ägare samt 50% på bolånet? Det är sedan tidigare överenskommet med ett samboavtal, gäller det eller vad måste kompletteras?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensamt bruk. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses att det skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Därav kommer sambolagens regler inte tillämpas vid erat dödsfall gällande huset. Istället blir samäganderättslagen tillämplig. Din sambo kan bli delägare av huset genom t.ex. att du skänker 50 % av bostadsrätten i ett gåvobrev eller att din sambo köper halva huset.

Giltig gåva

För att du ska kunna skänka halva bostadsrätten till din sambo ska ett gåvobrev upprättas. Det är oerhört viktigt att formkravet för ett gåvobrev uppfylls för att det överhuvudtaget ska vara giltigt. Gåvohandlingen måste därför vara skriftlig, underskriven av gåvogivare och gåvotagare, innehålla uppgift om vilken bostadsrätt gåvan rör, samt innehålla en förklaring från dig som gåvogivare att du vill överlåta bostadsrätten till mottagaren av gåvan.

Sälja halva huset

Ett alternativ för er är att din sambo köper del av bostadsrätten t.ex 50 %. Detta skulle leda till att ni båda äger huset 50 % vardera och vid försäljning skulle ni också få 50 % vardera, d.v.s. ni delar på vinst/förlust. När man säljer bostadsrätt upprättar man ett överlåtelseavtal. Överlåtelseavtalet måste innehålla detta enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen (BRL) :

* Handlingarna ska vara skriftliga och undertecknade av både köpare och säljare

* Det ska tydligt framgå vilken bostadsrätt kontraktet gäller och överenskommet pris

* Uppgifter om säljare och köpare ska finnas med

* Kontraktet behöver vara daterat

* Om du som säljer är eller har varit gift, sambo eller registrerad partner kan det krävas samtycke från din sambo/make/maka/partner

Överlåtelseavtalet brukar också tala om vilka villkor som gäller för affären – det vill säga detaljer som du och köparen kommit överens om. Till sist brukar dokumentet och namnteckningarna bevittnas av två personer.

Vidare ska även bostadsrättsföreningen underrättas om överlåtelsen och få ta del av överlåtelsehandlingen, se 9 kap. 10 § BRL.Det kan även nämnas att den som övertar en bostadsrätt ska bli, om denne inte redan är, medlem i bostadsrättsföreningen, se 6 kap. 1 § BRL.

Gällande lånet räcker ett samboavtal.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor, återkom annars gärna.

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare