Hur ska man hantera att köpa in sig på ett hus när man blir sambos?

Jag och min särbo vill bli sambos. Vi har två respektive tre särkullsbarn. Han har ett hus värderat till 2,8 miljoner och lån på 1,8 medan jag har ett hus värderat till 1,8 miljoner och lån på 300' samt bankmedel för 300'.

Tanken är att jag köper in mig i halva hans hus. Då kan han minska sina lån till 400'. Jag tänkte behålla min mängd lån 300' och har då principiellt 400' att investera i värdehöjande förbättringar av huset.

Innan vi kan flytta ihop i hans hus behöver dock vissa renoveringar och tillbyggnader utföras för att vi ska få plats och jag kan tänka mig att redan i förväg låna av mina besparingar till detta.

Hur hanterar vi juridiskt denna lösning för att inte förlora min lite större andel i samband med dödsfall eller separation? Som jag förstår det är sambolagen som den är utesluten eftersom jag/mina barn då bara har del i den halva jag köper, dvs 25 % av huset. Kan man skriva något kring det jag satsar i förväg och den mindre andelen lån jag har på fastigheten? Skuldebrev? Finns det fördelar med att vara gifta i detta sammanhang och ha ett äktenskapsförord? Vi är våda angelägna om att det ska vara en rättvis lösning.

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Barnens arvsrätt
Utan ett testamente ärver barn allt som den avlidne efterlämnar. I ert fall betyder de att de skulle ärva antingen ½ var eller ⅓ var av antingen dig eller din sambo. Det går att testamentera bort en del av detta. De skulle då istället ärva ¼ var och ⅙ var, Ärvdabalken (ÄB) 7 kap 1 §. Detta gäller oavsett om ni är gifta eller inte.

Om ni gifter er så har era barn i egenskap av särkullbarn rätt att kräva ut hela sitt arv vid bortgången av den som är barnens förälder, ÄB 3 kap 1 §.

Huset
Huset blir inte samboegendom, då din särbo har ägt och bott i det innan du flyttar in, Sambolagen 3 §.

Men eftersom du har tänkt att köpa in dig i huset blir det samägt. Ni hamnar då i Lag om samäganderätt, där fördelas lotterna från den samägda egendomen lika om inte annat ägandeförhållande kan visas, se 1 §.

Ni kan avtala bort Lag om samäganderätt och bestämma helt själva hur samägandet ska fungera. Var bara tydliga med att lagen inte gäller.

Vid ett dödsfall ärver barnen den delen den avlidne ägt.

Borde ni gifta er?
Om ni gifter er blir huset gemensam egendom och räknas med i en bodelning. Detta innebär att ni har rätt till 50% var av huset. Denna fördelning kan ni reglera med ett äktenskapsförord så att de passar er, Äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap 3 §.

Fördelar
En av fördelarna med att vara gifta är att ni ärver varandra i egenskap av makar, ÄB 3 kap 1 §. Detta betyder att den som inte gått bort kan få behålla huset och kan då få bo kvar.

Era barn kan avstå att kräva ut sina arv direkt vid en bortgång, ÄB 3 kap 1 §. I det fallet får de ut sitt arv när den andra av er går bort. Detta gäller om ni inte har skrivit ett testamente och begränsat deras arv enligt ÄB 7 kap 1 §.

Sammanfattning
Huset täcks inte av Sambolagen, utan täcks istället av Lag om samäganderätt. Denna lag går att avtala bort och ni kan avtala hur ni vill. I ett sådant avtal kan ni även reglera ägandeförhållandena. Detta är lättare än att skriva ett skuldebrev, ni kan även i samägandeavtalet bestämma hur ni ska gå tillväga vid en försäljning av huset.

Att gifta er är enklare för er, det enda ni behöver skriva då är ett äktenskapsförord gällande hur ni vill fördela era tillgångar mellan er.

Bra att tänka på här är att skriva ett testamente om ni vill att det ska vara tryggare för den som lever längst.

Råd
Det finns vissa fördelar med att vara gifta. Men det går även att ordna genom avtal och testamente. Prata med varandra och välj det som ni är mest bekväma med. Så länge ni båda är överens och att det framgår tydligt vad ni kommit överens om i äktenskapsförord, testamente eller avtal.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare