FrågaAVTALSRÄTTGåva31/05/2018

Hur ska jag fördela mina gåvor?

HEJ !

BER OM HJÄLP JAG ÄR OSÄKER HUR JAG SKA GÖRA OM GÅVA TILL MINA BA4RNBARN

MIN MAN AVLED OKTOBER 2017 VI HADE ÄKTENSKAPSFÖRORD TESTAMENTE ALLT VAR GIFTORÄ5TT JAG HAR NU FRIFÖRFOGANDE RÄTT

MIN HAR ETT SÄRSKULLSBARN, TILLSAMMANS HAR VI TRE BARN SAMT FEM BARNBARN

JAG VILL GE VÅRA BARNBARN EN MINDRE PENNING, GÅVA

YNGSTA SONEN HAR ETT BARN DE ANDRA TVÅ HAR TVÅ BARN VAR HUR GÖR JAG ? SKA ALLA FÅ LIKA STOR SUMMA ELLER DET ENSAMMA BARNET MER, DUBBELT ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du får ge bort dina pengar hur du vill, till vem som helst och i hur stor omfattning du vill. Om du vill ge bort lika stora delar till varje barn så kan du ge dubbelt så mycket till det barnbarn som är ensambarn. Men om du vill att varje barnbarn ska ha lika stora andelar var kan du istället ge en femtedel var till dem. Du får som sagt välja själv.

Det du bör tänka på är att din mans särkullbarn kan klandra de gåvor du gett när du gått bort. Om gåvorna utgjorde minst 25 % av din kvarlåtenskap så har särkullbarnet rätt att få del av de pengar du gav bort, så att särkullbarnet får den andel det har rätt till från sin pappa. Men om särkullbarnet inte väljer att klandra så gäller gåvorna som vanligt.

Om du skulle vilja ha hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta, t.ex. att skriva gåvobrev, kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare