FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/06/2018

Hur påverkas en make av den andra makens skulder?

jag har en nuvarande skuld 270.000kr. Jag är gift men skulden hade jag inan jag gift mig.min fråga är : om jag dör skall min fru belastas för resterande summa ??????

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt kan man inte ärva skulder och även fast ni är gifta så har ni fortfarande separata skulder. Detta medför att din fru inte skulle belastas av din skuld om du skulle avlida. Huruvida man förvärvat skulden innan eller efter man gifte sig spelar ingen roll.

Bodelning
Om du skulle avlida skulle det först och främst vara upp till din fru i egenskap av efterlevande maka att avgöra om någon bodelning ska ske. (12 kap. 2 § ÄktB) Om hon begär bodelning ska först vardera makes giftorättsgods läggas samman. (10 kap 1 § ÄktB) Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § ÄktB)

Enskild egendom är:
1. egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,
2. egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda,
4. egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda,
5. egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäk- ring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
6. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1--5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.
(7 kap. 2 § ÄktB)

När vardera makes giftorättsgods har lagts samman ska vardera makes skulder dras av från dennes giftorättsgods. (11 kap. 2 § ÄktB) Vad som därefter återstår ska läggas samman och hälftendelas mellan makarna. (11 kap. 3 § ÄktB) Om du har mer skulder än giftorättsgods går du in med 0:- i bodelningen vilket medför att det är din frus nettogiftorättsgods (dvs hennes giftorättsgods minus hennes skulder) som ska delas lika mellan er. Din fru kan alltså belastas indirekt av din skuld eftersom du går in med 0:- i bodelningen och hon tvingas dela sitt nettogiftorättsgods med dig. Din fru tar dock inte över din skuld på något sätt och som sagt ovan kan hon välja att någon bodelning inte ska ske.

Arv
Det som du skulle erhållit efter bodelningen utgör tillsammans med din enskilda egendom dina tillgångar. Av dessa ska först och främst dina skulder betalas. Om det finns något kvar efter att skulderna har betalats utgör det arvet efter dig. Förutsatt att du inte har några barn utanför äktenskapet tillfaller arvet efter dig din fru. (3 kap. 1 § ÄB) Om dina skulder däremot inte helt kan betalas av dina tillgångar stryks skulden.

Man kan alltså inte ärva skulder och som makar har man inte något solidariskt ansvar för den andre makes skulder.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget. Om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med vänlig hälsning

Felicia LundgrenRådgivare