FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/10/2019

Hur lyder rättsfrågan i NJA 2018 s.487?

Hur lyder rättsfrågan/rättsfrågorna i NJA 2018 s. 487?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsfrågan i NJA 2018 s.487 är ifall Nomus Fastighets AB har rätt att överklaga en tidigare dom från tingsrätten trots att den föreskrivna tiden för att överklaga egentligen gått ut. Detta är vad som kallas för återställande av försutten tid. För att en ny tid för överklagan ska beviljas måste det ha funnits en giltig ursäkt, s.k. laga förfall, för varför överklagan inte inkom i tid. Nomus fastighets AB hävdar att de aldrig fått del av domen och att det därför förelåg laga förfall. Tingsrätten hade skickat domen till en e-postadress som Nomus Fastighets AB inte har lämnat till Tingsrätten. Inte heller hade de blivit informerade om att denna e-postadress skulle användas. HD behövde alltså ta ställning till ifall det förelåg laga förfall på grund av att tingsrätten skickat domen till en e-postadress som inte var lämplig att använda.

HD beslutade att det förelåg laga förfall Nomus Fastighets AB fick alltså en ny tid att överklaga tingsrättens dom.

Återställande av försutten tid regleras i 58 kap 11 § Rättegångsbalken (RB) och laga förfall i 32 kap 8 § RB.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Lovisa LindgrenRådgivare